مظاهره ۱۸ جنوری مظهر خواست و اراده واحد
ع. بصیر دهزاد                                                                                         ع. بصیر دهزاد

به راه اندازی و انجام مظاهره ۱۸ جنوری توانست که موج از تحرک و احساسات ګوناګون و توام با آن عکس العمل های هماهنګ، موازی ، متفاوت و بالاخره احساسات و عکس العمل عوامل  خشن ،تفرقه ونیرنګ ضد افغانی را بر انګیزد.

از نظر نویسنده این تفاوت در احساسات و عکس العمل ها را نمیتوان با شکل ګیری، ماهیت فکری و ګذشته  سیاسی و اجتماعی افراد و حلقات که نیات و احساسات  خود را با یک  شکل و نحوی متبارز ساختند، مجزا و بیګانه دانست.

مظاهره ۱۸ جنوری که  خود یک حرکت و عمل  کاملا افغانی بود  و بخاطر دفاع از حقوق انسانی و پناهندګی افغانان  و در مطابقت کامل  با قوانین این کشور دموکراسی لیبرال هالند سازماندهی و انجام ګرفت، در واقعیت امر یک موفقیت بزرګ و قابل حساب در تبارز خواست های مجوز و قانونی اقلیت افغان در اروپا است. آز انجاییکه پروبلمهای اجتماعی، سیاسی، کلتوری و فرهنګی پناهندګان در دیار مهاجرت یکسان و یګانه نیست، باید با واقعګرایی درک نمود که این مشکل اولین هم نبوده و آخرین هم نخواهد بود. روی همین دلیل یګانه بودن، اتحاد، دفاع و حمایت از یکدیګر تحت شعار دفاع از اقلیت مهجر افغان ذر اروپا  یک ضرورت مبرم در مرحله کنونی است.

از تجارب اعتصابات و مظاهرات ګذشته در هالند ، ناروی و سویدن و و مظاهره ۱۸ جنوری در هالند و حمایت  مردانه تعداد زیاد از حلقات سیاسی، اجتماعی ، فرهنګی وآنان که فارغ از هرګونه تعلقات همراه  بودند، باید آموخت که کناره ګرفتن، بی تفاوتی و یا  براه انداختن تبلیغات سو و تفرقه انګیز، راه حل نیست و نظر به موقعیت اجتماعی آسیب پذیر همه ما ، از تعقل سالم و احساس بشری بدور است.  روند های فزاینده منفی در کشور های اروپای غرب مبنی بر ضدیت با خارجیان، برخورد های متفاوت مبتنی بر نژاد، مذهبی موقعیت اجتماعی و ایجاد موانع د عرصه  کاریابی و  تامینات اجتماعی، فرستادن جبری دوباره مهاجرین و دها پرابلمهای اجتماعی ، مبین زایش و زمینه سازی رشد احساسات ضد خارجیان توسط بعض سازمانهای سیاسی راست و چپ افراطی در این کشور ها است. واضحا این ضرورت را  متبارز میسازد که ما باید  با حفظ احترام با یکدیګر، متحد و یکپارچه در دفاع از حقوق و امتیازات مجوز، قانونی و اجتماعی خویش در کنار یکدیګر قرار بګیریم. البته نباید فراموش نمود که عناصر خودخواه، تنګ نظر و کوتاه اندیش مزدورانه تلاش  مینمایند تا موانع را در یګانګی و وفاق ایجاد مینمایند .   

مظاهره ۱۸ جنوری که  با وجود  تمام ممانعت ها و تبلیغات سو و ایجاد ترس وواهمه  از طرف افراد و بعض حلقات مخرش و مخالف  اتحاد و همبستګی افغانان در دیار مهجرت ،با تمام موفقیت و با اشتراک بیش از یکهزار افغان  با نظم عالی انجام پذیرفت ، یک نمایش بزرګ و هماهنګ تمام افغانان با درد و احساس بود که عاری از دودلی، ترس، محافظه کاری و خود را کناره ګرفتن در این حرکت افغانی و انسانی اشتراک  نمودند و خود را در درد ها و آلام هموطنان شان شریک دانستند.   

یکی از خصوصیت های قابل وصف این مظاهره در  آن بود که این تحرک  یک موج بزرګ حمایت و پشتیبانی اعم از داخل و خارج هالند را با خود داشت. تمام نهاد های اجتماعی پناهندګی و فرهنګی تا حلقات فعال سیاسی، پشتیبانی و حمایت شان را از حقوق پناهندګی هموطنان شان در هالند ابراز نمودند و در همکاری واحد، افغانان را تشویق و ترغیب به اشتراک در این مظاهره نمودند. این احساسات و عکس العمل های واحد خود مبین آن است که اتحاد عمل در دفاع قانونی از منافع حقوقی افغانان در کشور های که افغانان در آن زندګی میکنند، ضامن اراده واحد و یکپارچګی ما افغانان خواهد بود.  آنچه ما انجام دادیم، مایه افتخار است، ما قانونا عمل کردیم و از حقوق انسانی هموطن خود دفاع نمودیم.                                                                                                     

اعتراض و کشیدن صدای اعتراض بخاطر کسب یک حق و یا بر ضد عوامل نقض حقوق  از طریق اعتصابات، مارش و میتنک و یا سایر وسایل مسالمت آمیز و متکی بر اصول مجوز که قانونا پیشبینی شده باشد و نظم عامه را متضرر نسازد، حق طبیعی و بشری است که در قوانین ملی اکثریت کشور ها مسجل ګردیده است و تضمین های مبنی بر مصیونیت افراد اعتراض کننده داده شده است. بنا نباید دلایل مبی بر ترس ،واهمه و دودلی وجود داشته باشد که عذم اشراک  در یک اعتراض بر حق را موجه وانمود سازد، ولو که تبلیغات زهراګین  وجود دشته باشد که طبعا اهداف مغرضانه و مزدورانه را در عقب دارد.                                                                          

اتحادیه انجمنهای پناهندهګان افغان در هالند این  مسولیت و وظیفه را مطابق به اساسنامه و برنامه خود داشت که به تقاضای هموطنان بی سرنوشت ما در سازماندهی یک مظاهره بر حق بیشګام  شود. بخاطر آنانکه خود و اطفال بیګناه شان  و خواهران رنجدیده ما  که تحت تاثیر الزامات غیر حقوقی اداره  آی ان دی  و بر بنیاد معلوماتهای عام، متضاد و مشکوک،   مضنون بر تخطی از حقوق بشر شده اند، یک تحرک را براه اندازد.                   

جای تاسف عمیق است  که هنوز هم احساسات کینه، دشمنی، نفاق و نفرت بر انګیزی در وجود بعضها   مبنی بر بررسیهای ګذشته سی سال جنګ که هیچ جانبی  از ضرر های انسانی، مادی و معنوی آن مصیون باقی نمانده است،  فروکش ننموده است و تا سرحد سازمادهی ،جمع آوری و ارایه اسناد جعل  به مقامات رسمی دولتی و سازمانهای غیر دولتی بعض کشور های پناه دهنده متبارز میګردد که از این شیوه منفی ګرایان و افغان ستیزی  آنان بزرګترین ضربه چسمانی، روحی و روانی بر هموطنان ما و  سایر اعضای خانواده های شان از جمله کودکان، نوجوانان و زنان تحمیل میګردد. 

برای آنانکه در ده سال ګذشته تحت نام جرایم جنګی و تخطی حقوق بشر در افغانستان در تلاش بوده اند که یکتعداد هموطنان شان را با دادن معلوماتهای یکجانبه و نتیجه ګیریهای تنګنظرانه شان،  تحت ضربه قرار بدهند، باید واضیح ساخت که بررسی  جرایم احتمالی جنګی و ضد حقوق بشری در افغانستان  مساله نیست که  در فقط یک جانب در ګیر را مجرم و طرف تمام اتهامات دانست و از لحاظ اخلاقی و حقوقی نباید تر و خشک را در عین ردیف قرار داد و یا مفهوم دیګر  با عقده جهانسوزی بر مساله برخورد نمود. موضوع افغانستان یک  مساله بغرنج و پیچیده است و پیچیده نګهداشته شده است. همه مسایل مربوط به دوره جنګ را  باید از ابعاد وسیع بررسی کرد. هیچ کس را نباید قبل از الزام قانونی و موجودیت اسناد و شواهد قانونی محکوم دانست. برای یک  پروسه حقوقی عادلانه  باید اولا مساله  توسط ملل متحد به بررسی ګرفته شود و آن هم در قدم اول در چوکات یک کمسیون  کشف حقایق تحت اداره مستقیم ملل متحد میتواند  دنبال ګردد. تا مساله از لحاظ حقوق بین المللی توضیح و بررسی ګردد. بنا هر ګونه تلاش بخاطر ملزم ساختن افراد و سیستم سیاسی مربوط قبل از چنین یک بررسی  غیر حقوقی است و ناشی از احساسات و یا بر بنیاد اهداف است که در عقب آن سیاست های حیله ګرانه و ضد افغانی و ملی قرار دارند.   بنا هرګونه همکاری و  تلاش بخاطر باز ساختن پروسه های مجازاتی افراددر هالند تحت نام  مضنونین  جرایم جنګی  خلاف عدالت و قانون است که در واقعیت امر این عمل خود نقض صریح از حقوق بشری و عدول از کنوانسیوهای بین المللی و کنوانسیون اروپایی در مورد حمایت حقوق بشزی است. و اصولا جمعآوری هر ګونه اسناد ومدارک توسط یک  ګروه رقیب بر ضد ګروه و یا ګروهای  سیاسی رقیب دیګر چه در هالند وچه در کشورهای دیګر غیر عادلانه و ناقض صریح حقوق بشری و عدول از نورمهای قانون مبنی بر حفظ و محرمیت مشخصات و هویت پاهنده دریک کشور میزبان و یا پناه دهنده است. در برابر چنین یک حالت احتمالی اقامه دعوای حقوقی و مجازاتی در برابر این افراد و یا ګروه ها قابل توجیح میباشد.    

اتحادیه انجمنهای پناهندګان افغان در هالند باید کانون دفاع ار حقوق و منافع  پناهندګی، اجتماعی و سایرضرورتهای قانونی  تمام افغانان در هالند ، صرف نظر از تمام علاق، ذوق های سیاسی، مذهب ، تعلقیتهای زبانی و ملی ګوناګون ، باشد. و هدف تشکیل آن هم همین بوده است که در اساسنامه آن وضاحت کامل یافته است. این اتحادیه در سال ۲۰۰۳  بخاطر خدمت بی آلایشانه و دفاع ار حق افغان و پناهنده افغان در هالند تشکیل ګردید. اتحادیه توانست که در مدت بیشتر از چهار سال موجودیت، خود را بحیث یک نهاد اجتماعی  و کاملا غیر سیاسی در میان اکثریت  افغانان و سازمانها و نهادهای سیاسی، اجتماعی و پناهندګی هالندی تثبیت نماید.  آنانکه خود  بر بنیاد طرز دید های سیاسی و تنګ نظرانه شان خود را شکل دادند، چندګانګی و افتراق را در میان افغانان دامن زدند و بزرګترین جفا را بر حق تعداد از هموطنان ما  نمودند.، با جعل و تقلب همه امکانات شان را در کار ګرفتند تا دیګران را متضرر و از حق پناهندګی محروم سازند، اکنون ادعا میکنند که ګویا اتحادیه ما صرفا بخاطر مشکل ۱-اف تشکیل شده است.

به همګان معلوم است که اتحادیه انجمنهای پناهندګان افغان در هالند علی الرغم دشواریهای مختلف،  مزاحمت ها و ایجاد  موانع مستقیم و غیر مستقیم  انانکه در فوق اشاره ګردیده است، توانست خدمات زیاد را به اجتماع افغانان، البته در حدود امکانات خود انجام دهد. ما در عرضه خدمات خود هیچګونه استثنا، امتیاز وتفاوت را  قایل نشدیم و با تمام احترام به ذوقها، طرزدید ها و وابستګیهای آنان بر خورد نمودیم  ولی با هیچ کسی هم طرف قرار نګرفتیم . ما در عوض نفاق و چند ګانګی، به وفاق افغانی رجوع نمودیم . آتحادیه با تمام تلاش های خستګی ناپذیر مساله عفو عمومی (( جنرال پردون)) را برای بیش از دوارده هزار افغان در هالند در سر خط وظایف خود قرار داد.سیمینار بزرګ پیرامون پروبلمهای کودکان و نوجوانان را در نظام خانوادګی و رشد شخصیت آنانرا با سهمګیری متخصصین عرصه رشد کودک دایر نمود.  کمسیون حقوقی  صد ها افغان را در پرابلمهای پناهندګی شان کمک و مشورت نموده است. 

و اکنون یک وظیفه انسانی و افغانی که انجام مظاهره ۱۸ جنوری بود که با تمام موفقیت انجام پذیرفت. از نظرنویسنده اتحادیه انجمنهای پناهندګان افغان در هالند باید یک حلقه ارتباط، اعتماد و توامیت تمام افغانان در هالند باشد. البته ضرورتهای جدی در رفع بعض کاستیهای آنرا نباید چشمپوشی نمود. شیوه کار را باید با تعدیلات و تغیرات اساسنامه یی تعویض نمود تا بعض محودیتهای کاری و تشکیلاتی آن رفع ګردد. ما تلاش خود را بخاطر کسب اعتماد بیشتر تمام افغانان در این کشور ادامه خواهیم داد تا این اتحادیه همګانی و به یک هسته تفاهم، همکاری و اعتماد تبدیل ګردد.   


January 27th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي